Kodak-øyeblikkets betydning før og nå

Ord kan skifte mening over tid. En av de ordene som har fascinert meg er hvordan «Kodak-øyeblikk» har gått fra å være et positivt, optimistisk, velkjent slagord til å bli en beskrivelse på et kritisk øyeblikk der en bransje blir utsatt for endringer de ikke klarer å håndtere.

Kodak-øyeblikk da jeg var liten

Jeg vokste opp med en far som var fotograf. Men du trengte ikke være utsatt for blekefixlukt fra mørkerommet og endeløse samlinger med fotomagasin for å vite hva et «Kodak-øyeblikk» var. Det var når noe minneverdig skjedde. Øyeblikk du ønsket du skulle kunne forevige, noe så fint eller underholdende at du ville fange det i et fotografi for alltid.

Kodak-øyeblikk i dag

I dag har «Kodak-øyeblikk» en annen mening. Det har bikket til å være noe negativt. Jeg hører det i møter. Jeg leser i det blogger. I arbeidshverdagen min snakker vi om «disruption» og «bransjeglidning». «Kodak-øyeblikk» brukes nå for å beskrive det øyeblikket Kodak, fotogiganten, en av de sterkeste varemerkene i verden, tryna så det sang. Det er et ord som brukes sammen med en advarende pekefinger.

Bakgrunnen til at «Kodak-øyeblikk» har endret mening er en historie om feilslått strategi.

Da digitaliseringen revolusjonerte fotobransjen, forsøkte Kodak å ignorere det i det lengste. Ironien er bitende, for det var Kodak selv som utviklet det første digitalkameraet i 1975. De var redde for at den nye teknologien ville true fremkallingsmarkedet. Så de la den digitale strategien til side, og fokuserte på det de historisk sett hadde vært best på.

Digitalkamerateknologien var altså utviklet av Kodak, men de valgte likevel å la Apple sette sin logo på QuickTake , det første digitale kameraet rettet mot forbrukermarkedet i 1994.

Så var det au, au, au, fiasko og forlegenhet for Kodak helt til bunnpunktet i 2011, da aksjene falt mer enn 80% og de såvidt klarte å redde seg unna konkurs med et nødskrik. (Du kan se detaljene i en fin historisk tidslinje på Wikipedia)

Tiden går, Kodak holder på å famle seg opp igjen. Men kanskje de som er født på midten av nittitallet rister forvirret på hodet når vi omtaler «Kodak-øyeblikk» som noe som fremkaller smil og gode minner.

Anbefalt lesning videre:
For forretningsstrategene: «How Kodak Failed» (forbes.com)

For språknerdene: Store Norske leksikons side om semantikk og annen språkvitenskap 

Bonus: Don Draper forteller Kodak en ting eller to om hvilke ord de bør bruke for å få folk til å kjøpe den nye teknologien deres. Du kan si at han finner opp hjulet på nytt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s