Pensum for innholdsfolk

Trenger du faglig funderte kilder om brukervennlig innhold og forståelige tekster? Vær så god.

Her er forskningsbaserte fagressurser du kan henvise til.

Innhold

Content Strategy for the Web. Kristina Halvorson. New Riders. 2010.
Selve bibelen for mange i innholdsrådgivermiljøet, nasjonalt og internasjonalt. Kristina kom som en frigjørende vind og satte ord på det som var vondt og vanskelig. Gode råd for å komme seg ut av ulykka har hun også. Halvorson jobber med store organisasjoner med tilhørende gigantiske nettsider. En bok som gir deg latter og mot i brystet. Sammen kan vi gjøre internett og verden til et bedre sted!

Les også Halvorsons artikkel som gikk som et lite jordskjelv gjennom bransjen i 2008: The Discipline of Content Strategy.

The Content Strategy Toolkit. Methods, guidelines, and templates for getting content right. Meghan Casey. New Riders, 2015.
Meghan er kollegaen til ovenfornevnte Halvorson, og minst like smart og morsom. Tittelen sier egentlig det meste. Her får du alt du trenger av praktisk info for å lære deg og  forklare andre hva innholdsstrateger faktisk gjør (det er mye mer enn tekstarbeid og publisering!).

Killer Web Content. Gerry McGovern. A&C Black, 2006. 
Gammel klassiker med utdatert design, men relevant innhold. McGovern har laserfokus på lønnsomme businessmodeller og brukervennlighet, og støtter seg på gode undersøkelser og statistikker fra hele Europa. Underholdende og poengtert.

Slik lykkes du endelig med innhold på nett. Ove Dalen og Eirik Hafvner Rønjum. 2012. Oslo.
Seniorene i konsulentselskapet Netlife Research viser deg hvordan du forvalter, vedlikeholder og prioriterer riktig innhold, synliggjør kvalitet, forretningsverdi og bygger opp respekt for innholdsarbeidet i virksomheten. Oppdatert utgave er på vei, i følge ryktene.

Skriveregler. Finn-Erik Vinje.  Niende utgave.  Aschehoug 2009.
Hvis du ikke tviler på hva som er korrekt skriving innimellom, skriver du ikke nok. Gjennomgått av Språkrådet og anbefalt for offentlig bruk av Kultur- og kirkedepartementet.

Skriv så det selger! En bok for deg som vil overtale og overbevise. Christine Calvert. 2. utgave. Universitetsforlaget. 2012. Oslo.
Calvert er høyskolelærer på Westerdals Oslo ACT og overbeviser oss andre rundt om på internett under navnet Tekstdoktor.

Brukertesting, brukeropplevelse og brukervennlighet

It’s not rocket surgery. Steven Krug. New Riders. 2010.
Brukertesting gir umiddelbare aha-opplevelser og er ikke så vanskelig, folkens! Les denne og bli forbløffet over hvor ofte vi klarer å bomme på åpenbare ting.

Praktisk brukertesting. Eli Toftøy-Andersen og Jon Gunnar Wold. Cappelen Damm. 2012.
Råd og tips fra en rekke europeiske eksperter innen fagfeltet. Praktisk og på norsk.

Interaksjons- og webdesign

The design of everyday things. Donald A. Norman. Basic Books. 2002.
Klassiker fra 1988. Først utgitt som «Psychology of everyday things». Norman er professor i informatikk, med spesiell interesse for kognitive studier og psykologi.  Han er med-grunnlegger av Nielsen Norman Group, som er en av verdens ledende brukervennlighetsbyråer.

Don’t make me think. A Common Sense Approach to Web Usability. Steven Krug. New Riders 2006.
Tittelen sier det meste. Klassiker innen webdesign.

Sosiale medier

Sosiale Medier. Ida Aalen. Fagbokforlaget. 2015. 
Pensum på alle høyere utdanninger som handler om sosiale medier og nettkommunikasjon. Forskningsbasert og full av akademiske kilder du kan slå i bordet med ovenfor synserne.

Hjelp til selvhjelp-bøker (fremdeles forskningsbasert)

Når kontorhverdagen føles for tung å bære, søk trøst og hjelp i disse:

Operasjon Sjølvdisiplin. Agnes Ravatn. Samlaget, Oslo, 2014.
Praktisk og vitenskapelig fundert guide til hvordan du kan overvinne distraksjoner, slutte å prokrastinere, etablere gode kostholds- og treningsvaner og gjenvinne impulskontrollen.

Umulig å ikke elske en bok som er «For deg som ein gang hadde ei lys framtid, men som no er ein internettavhengig, nevrotisk, dvask og ulykkelig tufs i tidsklemme.» Hvis du trenger å repetere hvilken gresk filosof som mente hva, så er dette også boka for deg.

Bli kvitt møtehelvetet! Ine Thereze Gransæter og Ann Elin Schüssel (red). MyPocket.Academy. 2014.
Skrevet på under én uke, med en haug av effektive folk som blant andre Paul Chaffey, Kjersti Løken Stavrum og Anita Krohn Traaseth som bidragsytere.

Videoer om brukervennlighet fra folk med doktorgrad

Disse videoene kan du bruke til inspirasjon for å overbevise vrange kolleger eller ledelsen om at brukervennlighet og brukeropplevelse er forretningskritisk, og derfor verdt å bruke tid og penger på å få så bra som mulig:

One thought on “Pensum for innholdsfolk

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s