Graf som viser at de beste lenketekstene er mellom 7-12 ord.

Hvordan skrive gode lenketekster

Å skrive «klikk her» og «les mer» er et dårlig valg hvis du vil ha fornøyde lesere og gode treff hos Google.  Her er alternativene.

Lenker, lenker, lenker. Alt henger sammen i verdensveven. Lenker er limet.
Lenketekstene forklarer oss lesere og søkemotorene hvor vi ender opp hvis vi klikker på en spesifikk setning.

Å skrive «klikk her» og «les mer» er

  1. dårlig for brukervennligheten og bryter med statens retningslinjer for universell utforming (DIFIs uu-krav).
  2. dårlig for søkemotorene. Og du vil vel gjerne at innholdet ditt være synlig i Google-treff?

«Klikk her» er brukeruvennlig

Blinde og svaksynte som ofte bruker opplesingsprogrammer til å lese opp lenkene separat for kunne navigere nettsidere er avhengige av gode lenketekster.

Hvordan skal de forstå hvor de havner når det eneste de hører er «klikk her», «les mer», «her»?

Det er et demokratisk problem når nettinnhold ikke er tilgjengelig for alle.

Det samme gjelder for trøtte og ufokuserte brukere. Vi er alle trøtte og ufokuserte i løpet av en vanlig dag. Vi skumleser raskt gjennom innholdet. Vi vil ha klar og tydelig beskjed om hva som er riktig vei videre.

Dårlige lenketekster øker sjansen for at vi feiler eller gir opp.

Skriv lenker som søkemotorene forstår

Ingen søker på «klikk her» eller «les mer». Og hvis de skulle finne på å gjøre det, så får de milliarder av treff. Hvordan skal de kunne avgjøre hvilken lenke som gir dem riktig svar på deres spørsmål?

Bli med å gjøre internett og verden til et bedre sted. Hjelp brukerne. Skriv gode lenketekster.

Illustrasjon som viser hvordan lenker ut for Google og for de som får lest opp lenkene separat.

Gode lenketekster er viktig. Sånn ser lenker ut for Google og for de som får lest opp lenkene separat.

Slik skriver du gode lenketekster

  • Sørg for at brukeren skjønner hvor lenkene går.
  • De beste lenketekstene er mellom 7-12 ord lange (Kilde: Jared M. Spools klassiker Scent of Information (.pdf) )
  • Lenker er best i brødteksten.
  • Gjør lenker lette å se. Sett gjerne luft rundt dem.
  • Marker alltid lenker som går til word/pdf/excel. For eksempel «Årsrapport for Byverkstedet 2016 (.pdf – 15 KB)
  • Bruk triggerord i lenkene og sett det viktigste først i setningen.
    Slik: «Åpningstider verksted», ikke slik: «Tilgjengelighetsskjema for vår reperasjonsvirksomhet»
Graf som viser at de beste lenketekstene er mellom 7-12 ord.

De beste lenketekstene er mellom 7-12 ord. Kilde: Jared M. Spools «The Scent of information».

 

Faglig ammunisjon om lenketekster


«Hyperlinks: Salient, Descriptive, Start with Keyword» fra Norman Nielsen Group

15 SEO best practices for structuring urls fra Moz.com

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s