Innholdsanalyse

En innholdsanalyse gir deg oversikt over mengde, relevans og kvalitet på innholdet på et nettsted.

Hvorfor gjøre en innholdsanalyse

Innholdsanalyse er som en vareopptelling som gir deg status på nettstedet ditt. Google Analytics kan si deg en del, men tall har begrenset verdi alene.

Kombiner heller kvalitative og kvantitative metoder, og du får mange hyggelige ringvirkninger. Som for eksempel:

Prioritering

  • En analyse gjør det enklere å avgjøre om du skal lage nytt eller oppdatere eksisterende innhold.
  • Prioritere hvor kritisk de ulike delene av innholdet er.

Forankring

Skape felles forståelse av hva som er viktig når vi skal lage nytt innhold i organisasjonen.

Kvalitet

  • Gir deg mulighet til å luke ut dårlig innhold.
  • Analyseprosessen gjør deg bedre til produsere nytt innhold i fremtiden.
  • Godt utgangspunkt for å gjøre vedtak for webarbeidet.
  • Godt utgangspunkt for å lage retningslinjer for innhold.

Eksempler på effektER av analyse

  • Rutinejusteringer – jevn sletting og revidering av innhold.
  • Innføre innholdsanalyse som et fast punkt i redaksjonell kalender.
  • Lage en forfatterguide.
  • Holde skrivekurs med gode og dårlige eksempler fra eget nettsted.
  • Gjennomslag for mer ressurser til forbedring av innholdet.
  • Bedre redaksjonelt arbeid.
  • Bedre internt samarbeid i organisasjonen.
  • God magefølelse : Føle deg tryggere på at du prioriterer det som er viktigst.

Bli student på Innholdsskolen og få en steg-for-steg gjennomgang av hvordan du gjør en innholdsanalyse av ditt nettsted.

Ta kontakt for å komme i gang med innholdsanalyse